Wiederline

Zomaar een vergeten spoorlijntje tussen Groningen en het Duitse stadje Leer? Niks ervan, niets minder dan een lifeline tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Een fysiek bewijs van de verbinding tussen twee verwante gebieden.

  • Branding
  • Concept
  • DTP
  • Media
  • Social
  • Web

Uitdaging

De vraag voor deze door ons gewonnen internationale aanbesteding luidde: bedenk een nieuwe naam voor de trein en herintroduceer in een campagne de al 140 jaar bestaande treinverbinding. Doel: meer bekendheid en toename reizigersaantallen op het traject van Groningen-Leer vv.

Eén van de oudste spoorlijnen richting Duitsland…

Proces

We zijn begonnen met een naamgevingtraject. We zochten een naam die de lading dekt en online in Nederland en Duitsland registreerbaar moest zijn. Uit onderzoek bleek dat de streektalen Gronings en Ost Fries veel overeenkomst hebben. Heen en weer is ‘hin und wieder’. Verder gaan is ‘wieder goan’ en tot ziens is ‘auf wiedersehen’. Wij combineerden de authentieke overeenkomsten en ‘Wiederline’ was een feit. Vervolgens is, in nauwe samenwerking met de Provincie Groningen en vervoerder Arriva, een start gemaakt met het ontwikkelen van een beeldtaal (het logo en de signing van de treinen), de eigen website en een incentive. In de campagne laten we zien dat het om een echte internationale verbinding gaat, een internationale reiservaring. Er is gebruikt gemaakt van treinkaartjes in de vorm van originele vliegtickets en een promoteam, verkleed als stewardessen, heeft deze samen met de shopper-bags uitgedeeld op de diverse stations aan het traject.

Resultaat

Het doel was verbinding: meer reizigers op het traject Groningen-Leer vv. Het resultaat: een duidelijke reizigerspiek tijdens meerdere campagne-momenten. De naam Wiederline is in het Noorden de productnaam voor treinreizen naar Duitsland geworden. Jaarlijks groeit het aantal reizigers gestaag en de relatie tussen communicatie en deze stijging spreekt dan ook voor zich.

  • De naam was goed en de campagne staat op de rails.