Marketing Groningen
Award winning

Er gaat niets boven Groningen

Een campagne van Stichting Marketing Groningen met een mooie dubbele lading: Groningen als de meest noordelijk gelegen provincie en tegelijk als ‘place to be’ voor de stad. In het swingende, culturele uitgaanscentrum zorgt het leven in de stad 24/7 voor ongekend vertier.

  • Branding
  • Concept
  • DTP
  • Media

Uitdaging

Maak gebruik van de bestaande slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ om Groningen uitgebreid te promoten als vakantiebestemming binnen eigen land. Groningen is binnen onze landsgrenzen een echte weekendje-weg bestemming voor jong en oud. Een beetje buitenland met een overdadige Hollandse gezelligheid.

Neem bij de promotie ook de andere highlights mee, zoals het Groninger museum, de zeehonden, Bourtange, de Universiteit, de historische binnenstad, de culturele – en muziekcentra, etc. En draai een eventueel negatief vooroordeel over Groningen om in een positief beeld. Zorg bij dat alles voor (nog) meer bekendheid en bezoekers uit eigen land.

Mooie campagne jongens, 't kon minder!

Proces

We hebben zorgvuldig in kaart gebracht waarom er niets gaat boven Groningen. Los van de wervende kracht van een prachtig museum, de zeehonden, wierden en borgen bleek ook de Groninger zelf van veel waarde te zijn. In samenwerking met de fotoredactie van het DvhN hebben we Groningen op een mooie eerlijke wijze kunnen neerzetten in een landelijke TV-campagne.  Deze campagne heeft Groningen in Nederland duidelijk op de kaart gezet.

Daarnaast is er een themacampagne gestart om inhoudelijk meer betekenis te geven aan Groningen. Diverse bekende Nederlandse Groningers hebben een bijdrage geleverd aan de thematische inserts in de NRC en de Volkskrant. Deze actie versterkte de mix van bekendheid, actie en waardering voor Groningen. De wintercampagne van 2015-2016 met David Bowie in het Groninger museum en de met een drone gefilmde beelden vormen een recent hoogtepunt.

Resultaat

Groningen is niet meer het kille, kale en desolate aardappelveld van weleer. Door de inzet van Marketing Groningen en de gevoerde campagnes zijn stad en provincie inmiddels verworden tot een culturele, muzikale, hippe, waardevolle en verrassende reisbestemming in eigen land. Ook de trotse Groninger zelf heeft door de landelijke campagne geleerd om ambassadeur te zijn van de mooiste stad en provincie van Nederland.

Een campagne met in 2008 een Effie (vakprijs voor meest effectieve campagne) als kers op de taart.

  • EFFIE award 2008
  • NIMA award 2010