Dagblad van het Noorden

Nieuws van Formaat

Het Dagblad van het Noorden is het regionale dagblad van Noord-Nederland. Ook deze krantentitel maakte de omslag van het traditionele krantenformaat naar het handzamere tabloid. Dat betekende een grote verandering in de vaste dagelijkse routine van de lezers. Dat was wel even wennen voor lezers die zichzelf eerder zien als een sterk betrokken ‘lid’ dan als een abonnee van hun krant.

  • Branding
  • Concept
  • DTP
  • Media
  • Video

Uitdaging

Bedenk een concept voor de campagne die de formaatverandering in goede banen kan leiden en maak daarbij gebruik van het eigen medium.

Toch wel handig lezen, zo’n handzaam formaat

Proces

We hebben voor de krant een tijdelijk communicatiethema ontwikkeld: ‘Nieuws van Formaat’. Samen met een thema-logo is dit gebruikt als signatuur voor alle campagne-uitingen.

Voor de centrale visual hebben we de krant op achterzakformaat gefotografeerd. Daarnaast is voor de zakelijke markt (adverteerders en reclamebureaus) een unieke mailing ontwikkeld, bestaande uit een doos in de vorm van een stapel kranten met daarin een aankondiging, de uitleg en een relatiegeschenk. Ook is er een commercial gemaakt met de boodschap dat regionaal nieuws zoveel toevoegt aan je kijk op je omgeving en medemens. Voor deze commercial hebben we gebruik gemaakt van de eigen persfotografie van het Dagblad van het Noorden.

Resultaat

Wij hebben voor deze campagne de eigen communicatiedragers van het Dagblad van het Noorden gebruikt om de doelgroep heel direct te kunnen informeren en bij de verandering van formaat te betrekken. Het resultaat was er een om in te lijsten: in de dalende markt zijn abonnees lid gebleven en zijn er zelfs nieuwe abonnees geworven. Ons bureau heeft zelfs mee geïnvesteerd in de campagne: uniek was de afspraak dat wij deels achteraf per nieuwe abonnee werden betaald!

  • No cure no pay...

Reactie van de klant

Marjon Kroeze: investering van formaat, resultaat van formaat, tabloid van formaat…!